Zastosowanie maszyn skrawających w naprawie zwolnic
Zwolnica jest rodzajem dodatkowej przekładni zębatej, którą stosuje się przy kołach napędzanych do poprawy momentu obrotowego bez zwiększenia rozmiarów i wytrzymałości pozostałych elementów układu napędowego. Przy odpowiedniej wiedzy i dostępie do części zamiennych można zregenerować lub naprawić każdą zwolnicę, jednak nie zawsze jest to takie oczywiste.
PROBLEMY Z NAPRAWAMI ZWOLNIC
Stan zwolnicy powinien być sprawdzany co około 250 – 500 mtg lub co najmniej raz w roku. Niektóre niepokojące objawy, jak wyciek od strony ramy, naprawia się poprzez wymianę uszczelnienia. Uszkodzenia mogą także wyniknąć ze zbyt dużego naciągu gąsienicy, który powoduje nacisk na łożyska obudowy zwolnicy. Może to się skończyć uszkodzeniem przekładni. Zniszczenia mogą być bardzo różne i często nie da się ich uniknąć, ponieważ nieraz są wynikiem wyeksploatowania części. Pierwsze, co przychodzi do głowy, to kontakt z autoryzowanym serwisem. Przeważnie naprawa polega na mało opłacalnej wymianie, która zazwyczaj wynosi kilkadziesiąt procent wartości całej maszyny. Do tego dostępne części zamienne mogą być w dużo gorszej jakości albo może ich nie być wcale. Powrót maszyny do pracy wymaga regeneracji zwolnicy.
NA CZYM POLEGA REGENERACJA?
Planetarny układ napędowy jest zbudowany z satelit, czyli kół zębatych, zębatek pośrednich przenoszących napęd oraz zębatki lub wałka atakującego (zębatka słoneczna). Przełożenie napędu jest mocniejsze w stosunku do liczby rzędów satelit. Awarii najczęściej ulegają układy napędowe z jednym rzędem. Dzieje się tak, ponieważ siła podczas ruszania do przodu i do tyłu jest na tyle duża, że przyczynia się do zużycia zębatki lub wałka. Regeneracja zwolnicy polega na jej rozebraniu, wyczyszczeniu i wymianie wszystkich wadliwych elementów. Są to łożyska, wałki zębate oraz koła zębate.
DORABIANIE CZĘŚCI DO ZWOLNIC
W tym przypadku również naprawa nie zawsze jest oczywista, ponieważ wybrane części mogą nie występować na rynku w takich samych konstrukcjach lub wymiarach. Jeśli serwisant nie znajdzie odpowiedniego elementu w sprzedaży, może zlecić jego wykonanie komuś, kto zajmuje się skrawaniem metali. W tym celu najlepiej skorzystać z oferty miejscowej firmy dorabiającej tryby i elementy zwolnic, takiej jak usługi frezarskie Śląsk. Przy odpowiednim parku maszyn można obrabiać materiał w taki sposób, aby stał się brakującą częścią zwolnicy. Jest to więc rozwiązanie dla serwisantów, którzy poszukują odpowiednich produktów na rynku, jak i dla osób zlecających swoje zwolnice do naprawy. Należy przygotować szczegółowe informacje dotyczące wybranej części, czyli np. wymiar koła zębatego i liczbę zębów, liczbę wieloklinów i zębów w wałku itp.