Regeneracja zwolnic. Etapy postępowania


zębatki

Zwolnica jest dodatkową przekładnią zębatą, którą wykorzystuje się w wielu pojazdach użytkowych takich jak traktory, ciężarówki, różnego rodzaju pojazdy budowlane i terenowe. Jej rolą jest zwiększenie momentu obrotowego. Dzięki niej więc dochodzi do zmniejszenia obrotów na kołach przy jednoczesnym zwiększeniu obrotów pozostałych części układu przeniesienia napędu. Tak jak wszystkie części, zwolnica zużywa się z biegiem czasu, może też ulec awarii. Nie oznacza to, że trzeba wymienić ją na nową. Dobrym sposobem na przywrócenie jej sprawności jest regeneracja. 

Najbardziej popularne rodzaje zwolnic to zwolnica obiegowa, zwolnica różnicowa oraz zwolnica walcowa. Oznakami awarii zwolnic jest zazwyczaj trzask i wyciek oleju lub spadek mocy pojazdu. Nie wolno bagatelizować tego typu objawów, ponieważ używanie uszkodzonej zwolnicy może doprowadzić do całkowitego jej zniszczenia. Proces regeneracji zwolnicy pozwala doprowadzić element do całkowitej sprawności. 

JAK PRZEBIEGA REGENERACJA ZWOLNICY? 

Pierwszym etapem regeneracji zwolnicy jest rozebranie jej i dokładne oczyszczenie. Następnie przeprowadza się diagnostykę poszczególnych części i ocenia stopień ich zużycia. Ekspert oceniający zużycie poszczególnych części zwolnicy doradzi, jakie postępowanie będzie uzasadnione ekonomicznie. Najważniejszy etap regeneracji zwolnicy to wymiana wszystkich wadliwych elementów. Nie wszystkie z nich są łatwo dostępne, więc niektóre z nich muszą być przygotowane na zamówienie. W takim wypadku trzeba skorzystać z pomocy firmy świadczącej usługi frezarskie. Pracownikom trzeba podać szczegółowe informacje na temat poszukiwanej części, czyli wymiary, liczbę zębów w przypadku kół zębatych i inne. Najczęściej regeneracja zwolnicy odbywa się poprzez: 

  • wymianę kół zębatych na nowe lub dorabiane; 
  • wymianę wałków zębatych; 
  • wymianę kompletu łożysk; 
  • wymianę uszczelnień. 

Zarówno czas, jak i cena regeneracji zwolnicy ustalane są indywidualnie. Zależą one od liczby i rodzaju części, które uległy uszkodzeniu.