Które elementy silnika można zregenerować poprzez toczenie?


tokarkaW układach hydrauliki siłowej korzysta się z dwóch rozwiązań umożliwiających użycie zgromadzonej energii potencjalnej – siłowników pozwalających na wygenerowanie ruchu prostoliniowego oraz silników służących do uzyskania ruchu obrotowego o określonych parametrach. Ponieważ urządzenia, gdzie stosuje się hydraulikę, działają pod dużym obciążeniem, a czynnik nie zawsze jest prawidłowo filtrowany i regularnie wymieniany, co jakiś czas mogą przydarzać się awarie tych podzespołów. Są one dość kosztowne, więc chętnie korzysta się wówczas z opcji regeneracji silników hydraulicznych lub siłowników. W zależności od sytuacji w celu przywrócenia im pełnej sprawności może pojawić się potrzeba zastosowania rozmaitych metod obróbki. Najczęściej w grę wchodzi tu skrawanie i jego odmiany – frezowanie lub toczenie.

Jakie są konstrukcje silników hydraulicznych?

Silniki hydrauliczne mogą pracować, wykorzystując kilka najpopularniejszych konstrukcji. Wśród używanych najczęściej znajdują się silniki zębate, w tym gerotorowe, a także łopatkowe oraz tłoczkowe, mające sporo odmian m.in. wielotłoczkowych promieniowych i osiowych.

Na czym polega toczenie i jakie elementy można z jego pomocą otrzymać?

Toczenie pozwala na uzyskanie elementu będącego bryłą obrotową przez odspajanie z wprawianego w rotację materiału niepotrzebnego naddatku. Jest on usuwany w postaci wiórów za pomocą noża tokarskiego zbliżającego się albo oddalającego od osi obrotu, a także przesuwającego się wzdłuż niej. Podobnie jak inne odmiany skrawania toczenie daje możliwość uzyskania wysokiej dokładności i jakości wykończenia powierzchni, idealnie nadaje się więc do elementów precyzyjnych. W przypadku silników najczęściej w ten sposób pozyskuje się wały, tłoczki czy półprodukty do stworzenia kół zębatych.