KIEDY TŁOKI WYMAGAJĄ REGENERACJI?


tłoki hydrauliczne

Jednym z elementów zapewniających sprawną i bezawaryjną pracę siłownikom hydraulicznym są tłoki. Dzięki uszczelkom, którymi są otoczone, ciecz, która jest odpowiedzialna za generowanie energii niezbędnej do pracy siłownika, zostaje zabezpieczona przed wypłynięciem. Oprócz tego jest do niego przytwierdzone też tłoczysko, które umożliwia przenoszenie energii mechanicznej z tłoka na ruchomy element maszyny. Z uwagi na intensywną eksploatację, tłoki czasami wymagają regeneracji. Jakie symptomy wskazują na to, że jest konieczna?

NA CZYM POLEGA REGENERACJA TŁOKÓW? 

Na początek warto wspomnieć, na czym właściwie polega regeneracja tłoków. W zakres takich prac wchodzi przede wszystkim chromowanie i szlifowanie. Chromowanie tłoków ma na celu nadanie elementom właściwości antykorozyjnych (które wykazuje chrom). Można to zrobić, nakładając specjalną powłokę. Warto wspomnieć, że dzięki niej tłoki dodatkowo zyskują lepsze właściwości termiczne, a do tego stają się odporniejsze na zużycie, dzięki temu można z nich bezpiecznie dłużej korzystać.

Dla otrzymania lepszych efektów powierzchnia tłoczysk jest najpierw oczyszczana i odpowiednio przygotowywana. Niemniej ważnym zabiegiem mającym na celu regenerację tłoków jest szlifowanie. Dzięki niemu powierzchnia elementów zostaje wyrównana, a do tego zyskuje charakterystyczny połysk. W tym celu niezbędne jest nie tylko zadanie odpowiednich parametrów skrawających, ale również prawidłowe przygotowanie tłoczyska.

KIEDY WARTO ZLECIĆ REGENERACJĘ TŁOKÓW? 

Możemy wyróżnić wiele sytuacji, w których konieczna jest regeneracja tłoków hydraulicznych. Mowa tutaj nie tylko o zużyciu elementów, ale również o różnego rodzaju uszkodzeniach. Zaliczamy do nich między innymi:

  • otarcia spowodowane przegrzaniem, na przykład wskutek zakłóceń spalania albo usterek w układzie chłodzenia,
  • ślady bicia, które mogą być spowodowane niesprawną uszczelką głowicy, za małym luzem zaworowym albo nieprawidłowym wgłębieniem zaworu,
  • spękania denka i główki,
  • nadtopienia i stopienia, których przyczyną może być na przykład niewystarczające uszczelnienie czy opóźnienie zapłonu.