Jakie są oznaki uszkodzonego łożyska w wybranych układach hydraulicznych?


układ hydrauliczny

Właściwe łożyskowanie jest sposobem na ograniczenie zużycia elementów poruszających się względem siebie ruchem obrotowym. Dobrze dobrane łożysko toczne przenosi obciążenia za sprawą użytych elementów tocznych przemieszczających się po bieżni. Gwarantuje to mniejsze opory ze względu na charakterystykę tego rodzaju ruchu, a także pomaga w zależności od sytuacji w radzeniu sobie z obciążeniami promieniowymi lub osiowymi. Łożyska są używane m.in. przy montowaniu elementów układów hydraulicznych. Przekonajmy się, gdzie się ich używa i jakie mogą być objawy ich wadliwego działania.

GDZIE W UKŁADACH HYDRAULICZNYCH STOSUJE SIĘ ŁOŻYSKA?

Urządzenia hydrauliki siłowej pozwalają na przenoszenie dużych sił dzięki energii potencjalnej zmagazynowanej w cieczy. Jest to możliwe wskutek stosowania pomp, które zwiększają ciśnienie czynnika. Następnie jest on przekazywany siecią przewodów i za sprawą właściwego ustawienia zaworów sterujących trafia do odbiornika, jakim może być silnik hydrauliczny lub siłownik. W przypadku siłownika najczęściej zmienia on swoją pozycję, wykonując ruch wahadłowy, podczas gdy jego tłoczysko ulega wysunięciu lub wsunięciu do cylindra. Dla płynniejszego ruchu w uszach siłowników stosuje się często odpowiednie łożyska, najczęściej wałeczkowe, które bardzo dobrze przenoszą obciążenia promieniowe lub stożkowe. Łożyskowanie stosuje się też na wałach podłączanych do silników hydraulicznych. Łożyska są również używane w obracających się elementach pomp i silników.

CO ŚWIADCZY O USZKODZENIU ŁOŻYSKA?

Symptomami uszkodzonego łożyska jest wzrost oporów podczas pracy urządzenia. Pojawia się zwykle także dość znaczny hałas, zwłaszcza w przypadku deformacji elementów tocznych lub bieżni. Często uszkodzeniom towarzyszy też znaczne przegrzewanie się podzespołu. Objawami awarii są ponadto wycieki środka smarnego lub uszkodzenie pierścieni zapobiegających jego wydostawaniu się na zewnątrz. Występują również przemieszczenia całego elementu. Przy mniejszym stopniu zużycia łożysk można najczęściej zaobserwować mniej płynny ruch.