Jak zbudowany jest most napędowy?

Most napędowy to niezbędna część każdego układu napędowego. Jest to zespół różnych elementów nośnych i mechanizmów napędowych służący do przejmowania części ciężaru pojazdu i ciągłego przekazywania napędu z wału napędowego na koła jezdne. Wyróżniamy różne rodzaje mostów napędowych – tylne, środkowe i przednie. Mogą być one sztywne (stosowane w samochodach ciężarowych, terenowych i autobusach) albo z niezależnymi zawieszeniami kół (stosowane we współczesnych konstrukcjach samochodów osobowych). Typ mostu napędowego musi być optymalnie dopasowany do rodzaju pojazdu i specyfiki jego eksploatacji.

Jakie zadania spełnia most napędowy?

• Przenosi moment obrotowy do kół jezdnych,
• odpowiada za załamywanie przebiegu momentu obrotowego pod wymaganym kątem (zazwyczaj jest to kąt prosty),
• zmienia wielkość momentu i prędkości obrotowej, dostosowując je do potrzeb,
• osadza koła jezdne i elementy układu hamulcowego,
• przenosi siły pionowe, które wynikają z ciężaru pojazdu oraz transportowanego nim ładunku,
• przenosi siły boczne, wzdłużne i momenty skręcające.

Jak jest zbudowany sztywny most napędowy?

Tradycyjne mosty napędowe to mosty sztywne. Są one zaliczane do tzw. mas nieresorowanych i można je spotkać w samochodach ciężarowych, dostawczych, autobusach oraz niektórych aut osobowych wyposażonych w tylny napęd i zależne zawieszenie kół. Podstawą całej konstrukcji takiego mostu jest sztywna pochwa, w której ukrytych jest większość mechanizmów wchodzących w skład całego mostu. W części środkowej jej wnętrza osadzone jest gniazdo przekładni głównej i mechanizmu różnicowego, zamontowane przy użyciu śrub. Nazywane jest ono łbem mostu napędowego. Przeciwległy otwór środkowej części pochwy jest zabezpieczony specjalną pokrywą sferyczną wykonaną z blachy. Jest w niej umieszczony otwór zamykany korkiem, przez który można w razie potrzeby kontrolować stan oleju. Ważnymi elementami takiego mostu są również półosie łączące skrzynię biegów z kołami i mechanizm różnicowy kompensujący różnicę prędkości podczas pracy dwóch półosi.

Jeżeli pojazd jest duży i ma dużą ładowność, wyposaża się go w dwa (układ tandem) albo trzy (układ tridem) mosty napędowe. W takich układach stosowany jest szeregowy napęd mostów, co sprawia, że skrzynia rozdzielcza jest wyeliminowana z układu napędowego.

Jaka jest budowa mostów napędowych stosowanych w samochodach osobowych?

Klasyczne mosty napędowe są sztywne, przez co negatywnie wpływają na komfort jazdy. Konstruktorzy samochodów osobowych dążą do zmniejszenia mas nieresorowalnych w tego typu pojazdach, dlatego opracowali też specjalny most napędowy przeznaczony dla tego typu aut. Mosty stosowane w samochodach osobowych składają się ze szczątkowej pochwy, w której znajduje się przekładania główna i mechanizm różnicowy. Zbudowana w ten sposób część mocowana jest do nadwozia albo do ramy pomocniczej. Dzięki temu zabiegowi staje się elementem masy resorowanej, co zwiększa wygodę podróżowania. W tego typu mostach napędowych moment obrotowy jest doprowadzany do kół jezdnych przy pomocy jedno albo dwuprzegubowych półosi napędowych.

Comments are closed.